فهرست

کتابخانه زهراوی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل

 - تاریخچه

کتابخانه دانشکده پزشکی در سال ۱۳۸۵ با پی گیریهای به عمل آمده از سوی مسئولین امر و ضرورت وجود یک کتابخانه تخصصی، در محل پردیس دانشکده تأسیس و با نام  کتابخانه زهراوی از مهر ماه سال ۱۳۸۶ رسماً فعالیت خود را آغاز نمود . مساحت ساختمان کتابخانه حدود ۴۰۰ مترمربع است و دارای ۲ سالن مجزای مطالعه خواهران و برادران با  گنجایش ۸۰ نفر دانشجو و نیز میز امانت، مخازن کتب فارسی و لاتین، ایستگاه جستجوی منابع کتابخانه، بخش مرجع، بخش منابع الکترونیکی(E-Books) مخازن نشریات ادواری فارسی و لاتین می باشد.

- رسالت کتابخانه 
رسالت اصلی کتابخانه، حمایت از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده است. مجموعه کتابخانه باید بازتابی از مطالب جاری در موضوعات مورد تدریس و تحقیق باشد و بتواند با تحولات در برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشکده تحول و گسترش یابد.
- هدف
 هدف کتابخانه تامین منابع لازم برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی، تحقیقاتی و مطالعاتی دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان و سایر افراد استفاده کننده از کتابخانه می باشد.

- چشم انداز
با توجه به رشد روزافزون رشته ها ، مقاطع تحصیلی و تعداد دانشجویان، ایجاد تحول و گسترش در امکانات و خدمات کتابخانه، امری اجتناب ناپذیر است. لذا کتابخانه دانشکده پزشکی به منظور افزایش رضایت مندی کاربران، در صدد بهبود مستمر خدمات و افزایش لوازم و تجهیزات تعریف شده جهت ارتقای سطح کیفی کتابخانه می باشد.

- جامعه استفاده کننده
 - اعضای هیات علمی دانشکده

  • - دانشجویان دانشکده پزشکی در مقاطع دکتری عمومی، دکترای تخصصی، فلوشیپ و فوق تخصصی، و دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  •  - کارمندان دانشگاه علوم پزشکی بابل در صورت عضویت در کتابخانه امکان استفاده از کتابخانه دانشکده پزشکی را دارند.

بخش های مختلف کتابخانه

بخش امانت
  پویایی هر کتابخانه مستلزم ارائه خدمات مناسب، مداوم و روزآمد است. تمام فعالیت‌های کتابخانه در جهت ارائه خدمات به استفاده کنندگان کتابخانه و بیشترین تبلور آن در بخش امانت می‌باشد.
بخش امانت کتابخانه زهراوی با استفاده از نرم افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش، امکان استفاده از منابع موجود را برای مراجعه کنندگان فراهم می سازد،از وظایف عمده این بخش، امانت کتب، تمدید، بازگشت و رزرو کتاب، تسویه حساب، راهنمایی مراجعان، جداسازی کتابهای مخدوش جهت صحافی، قراردادن و منظم کردن کتابها در قفسه می باشد.با توجه به اینکه مخزن کتاب بصورت سیستم قفسه باز اداره می شود،کاربران می توانند شخصاً کتابهای مورد نظر خود را انتخاب و در صورت عدم دستیابی، از ایستگاه جستجوی مجموعه کتابخانه که به همین منظور در سالن کتابخانه قرار داده شده استفاده و یا از کتابدار کمک و راهنمایی بگیرند.

                                                                   

نشریات ادواری:
    این بخش شامل نشریات فارسی و لاتین می باشد که بصورت اهدائی برای کتابخانه فرستاده می شود،مراجعین کتابخانه می توانند مجلات مورد نظر خود را در این بخش مطالعه و در صورت نیاز، از مقالات آن کپی تهیه نمایند.

مرجع و مشاوره اطلاعاتی:
    کلیه اطلسها، فرهنگها و دائره المعارفها در این بخش نگهداری می شوند، مراجعین می توانند کتابهای مرجع مورد نیاز خود را با ارائه کارت دانشجویی، از این بخش خارج نموده و در سالن های مطالعه استفاده نمایند. پاسخگويي به سوالات ساده و پيچيده مراجعان و کمک به محققين در يافتن منابع مناسب جهت انجام پژوهش از ديگر خدمات اين بخش مي باشد.                                                                                                       
 

بخش فهرستنویسی، آماده سازی و ورود اطلاعات:
    در کتابخانه زهراوی کلیه کتب  فارسی و لاتین، قبل از قرار گرفتن در مجموعه، در این بخش فهرست نویسی و رده بندی می شوند. در حقیقت  فهرست نویسی، اطلاعات و مشخصات کتابهای  موجود در مجموعه کتابخانه و نیز محل نگهداری آن را به سهولت برای بازیابی ومطالعه به مراجعین ارائه می دهد. بخشی دیگری از فعالیتهای کتابخانه مربوط به آماده سازی منابع کتابخانه برای ورود به قفسه می باشد که وظایف آن عبارت است از ثبت کتب، مهر زدن، ورود اطلاعات کتب فهرست نویسی شده در کامپیوتر، تولید برچسب عطف و بارکد کتاب با استفاده از نرم افزار  کتابخانه و نصب آنها و ...                                                                                                                             
  نظام رده بندی کتابخانه دانشکده پزشکی، بر اساس رده بندی NLM) National Library of Medicine) می باشد که با کمک نرم افزار پارس آذرخش انجام می گیرد.   
 

سالن مطالعه:

کتابخانه دانشکده پزشکی دارای ۲ سالن مطالعه مجزا برای آقایان و خانم ها با ظرفیت هر سالن ۴۰ نفر می باشد.